Strategi Pengajaran & Pembelajaran

SHARE:

Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, tiada satu kaedah dan strategi yang khusus dan terbaik boleh diaplikasikan di dalam kelas yan...


Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, tiada satu kaedah dan strategi yang khusus dan terbaik boleh diaplikasikan di dalam kelas yang mempunyai kepelbagaian murid terutamanya murid berkeperluan khas.

Ia terpulang kepada daya kreativiti guru dan kesesuaian kehendak murid untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran pada ketika itu. 

Ini kerana tahap penerimaan murid terhadap bahan yang diberikan ada berbagai-bagai iaitu ada yang cepat, sederhana dan ada yang lambat.

Faktor kecerdasan mempengaruhi daya serap murid terhadap bahan pelajaran yang diberikan oleh guru. Oleh yang demikian, dalam sesi pembelajaran, guru seharusnya memiliki strategi dan kaedah yang khusus agar murid dapat belajar secara lebih efektif dan efisien. Justeru itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan di dalam kelas pendidikan khas boleh diklasifikasikan mengikut tumpuan kepada tiga unsur utama iaitu:
  • Strategi pemusatan guru
  • Strategi pemusatan murid, dan 
  • Strategi pemusatan bahan pelajaran

Strategi Pemusatan Guru
Strategi pemusatan guru merupakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang telah lama diamalkan dalam bilik darjah. Di bawah strategi pengajaran dan pembelajaran ini, guru memainkan peranan yang utama. 

Di dalam kelas, gurulah yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran iaitu guru banyak memberi penerangan dan pelajar hanya duduk mendengar. 

Brophy (1978) , menyatakan bahawa pengajaran pemusatan guru merupakan pendekatan yang mudah dirancang dan diurus, membekalkan model untuk pemikiran yang betul dan mengelakkan suasana elitis yang sering dikaitkan dengan kaedah kumpulan. 

Kaedah pengajaran secara kelas, demontrasi atau tunjuk cara, bercerita, kaedah penyoalan dan pengajaran berpasukan adalah kaedah yang menjadi pertimbangan semasa menggunakan strategi pemusatan guru.

Ciri–Ciri Strategi Pemusatan Guru 

  • Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, guru memainkan peranan yang penting sedangkan murid berperanan sebagai penonton sahaja.
  • Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala. Guru banyak bercakap dan murid banyak mendengar.
  • Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik. Murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka. Guru banyak bertindak mengawal dan memberi arahan.
  • Strategi pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
  • Penyebaran ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.
  • Strategi ini mementingkan pencapaian murid berdasarkan keputusan ujian dan peperiksaan.
  • Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta-fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal dan kurang berupaya membuat interpretasi
  • Interaksi di antara murid adalah pasif dan sifat-sifat sosial yang positif kurang dapat dipupuk.
  • Mementingkan pengelolaan kaedah keseluruhan kelas. Perbezaan murid dari segi kebolehan dan minat tidak diberikan perhatian.
  • Di bawah strategi ini, murid menjadi kurang kreatif dan berinisiatif.

Oleh: Pomizi Resources.Com
Nama

ASPA berkaliber,2,Berita,32,Ceramah,1,DEKAD PLATINUM,1,FB APM,2,Imej,1,Imej Kursus,3,Informasi,9,Jemputan,2,KAPA,1,Kisah,2,Lahad Datu,1,Laporan ringkas kursus,1,Laporan ringkas tahun baru,1,Majlis,4,Memori,1,Ops Daulat,1,Pengetahuan semasa,8,Pengumuman,6,Peristiwa,9,Seni mengajar,1,takwim,1,Takwim Kursus berkaitan KAPA,1,Ucapan,5,Ucapan Komandan,1,Video,1,Video Korporat,1,
ltr
item
PULAPA Wilayah Timur: Strategi Pengajaran & Pembelajaran
Strategi Pengajaran & Pembelajaran
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLGgcRGeci8ASDxOqBly9ALy45XIFPvtU3B0hDkswKnqk2vnqwY9DhKHC7i_l39U3HDZFUX4C_aAL9vjSMxCYC0fjOes85LI_kaVfDtBQO3_itZkcGTD3emyFz5XYcYr2inAeSKI3lVZm2/s1600/teacher3.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLGgcRGeci8ASDxOqBly9ALy45XIFPvtU3B0hDkswKnqk2vnqwY9DhKHC7i_l39U3HDZFUX4C_aAL9vjSMxCYC0fjOes85LI_kaVfDtBQO3_itZkcGTD3emyFz5XYcYr2inAeSKI3lVZm2/s72-c/teacher3.jpg
PULAPA Wilayah Timur
https://pulapa-timur.blogspot.com/2014/03/strategi-pengajaran-pembelajaran.html
https://pulapa-timur.blogspot.com/
http://pulapa-timur.blogspot.com/
http://pulapa-timur.blogspot.com/2014/03/strategi-pengajaran-pembelajaran.html
true
6364183906384950021
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy